Intervju med alumnen Alexander Brorsson

På vilket sätt skiljer sig EBD utbildningen från andra utbildningar?

För mig finns det två typer av lärande. Det ena kan bara ha ett enda rätt svar, som exempelvis matematik. Den andra typen av lärande är mer likt EBD. Det betyder nämligen att man själv behöver skaffa sig kunskap för att lösa en specifik uppgift efter bästa förmåga. Det kräver alltså mer aktivitet och nyfikenhet snarare än ett bra minne. Därför anser jag att EBD:s tillvägagångssätt är en värdefull plattform att stå på när man senare vill ut i det riktiga livet.

Vad uppskattade du mest med EBD?

Jag uppskattade närheten till arbetslivet genom våra partnerföretag vilket var en stor motivationshöjare. Istället för att bara lämna in en uppgift till en lärare som skrev feedback och en signatur fick vi nu samtidigt presentera vår lösning till partnerföretaget. Min femte termin spenderade jag i Melbourne på Deakin University vilket gav mig ett lyft både studiemässigt men framför allt på ett personligt plan. Sammantaget under min tid i Växjö och Melbourne vill jag framhäva alla människor man träffat under åren, vilket jag värderar jag minst lika högt som kunskapslärandet.

 

Vad har EBD givit dig under studietiden?

Under min studietid har jag parallellt haft två egna företag och sedan ett år tillbaka arbetar jag på mitt tredje som säljer digitala tjänster inom träning och hälsa. Samtidigt som min utbildning givit mig teoretisk kunskap har också kontaktnätet växt under studieåren vilket skapat möjligheter som varat betydligt längre än tre år. Idag bedriver vi vårt verksamhet från Videum som ligger ett stenkast från universitetet. Nästan varje vecka har jag kontakt med mina fd klasskamrater i både privat och arbetsrelaterad relation. Jag summerar min tid på EBD som väldigt givande och kan med glädje blicka tillbaka på de tre åren.